|
Tieliikenteen liikennesuoritteen (ajetut kokonaiskilometrit
vuodessa) laskenta perustuu pääosin Liikenneviraston
liikennelaskentoihin. Suorite määritetään siten, että tiellä
tietyssä aikayksikössä havaittu ajoneuvomäärä (poikkileikkaustieto)
kerrotaan sillä tiejakson pituudella, jolla nämä autot
liikkuvat. Kun tämä luku laajennetaan koskemaan koko vuotta,
saadaan autojen ajama kilometrimäärä yhteensä vuoden aikana.
Suoritteen laskennassa on epävarmuustekijöitä, sillä
jokaista tien kohtaa ei voida tarkkailla koko ajan.
Liikennelaskennat tehdään yleensä risteyksissä, jossa
voidaan laskea kaikki suunnat samanaikaisesti. Suoritteissa
on jo pitkään havaittu ristiriita myydyn polttonesteen
määrän suhteen. Suorite on tähän LIISA versioon
korjattu käytettävissä olevien tietojen pohjalta. Muutokset
on selitetty tässä.
Erityisen ongelmallinen on katusuoritteen määrittäminen,
koska kaupungit eivät yleensä tarvitse kokonaissuoritetietoa.
LIISA laskentajärjestelmässä on käytetty seuraavaa
laskentatapaa: Liikennevirasto ilmoittaa arvioimansa
katusuoritteen kokonaismäärän. Tämä on korjattu LIISA-järjestelmän
uudistuksen yhteydessä tehdyssä suoritetarkistuksessa
todetuilla kertoimilla. Helsinki, Espoo ja Vantaa laskevat
suoritemääränsä itse ja LIISA:ssa on käytetty heidän
ilmoittamiaan suoritetietoja. Muissa kaupungeissa
kokonaissuorite on määritetty siten, että edellä mainittu
kokonaissuorite on jaettu kaupungeille niiden asukasluvun
suhteessa. Yksityisteiden suoritteen (yhteensä noin miljardi
ajoneuvokilometriä) katsotaan sisältyvän katu- ja
rakennuskaavatiesuoritteeseen.
Suoritteen jakautuminen eri ajoneuvotyypeille (henkilöautot,
pakettiautot jne.) saadaan alkujaan Liikennevirastosta ja
lukua on katusuoritteen osalta muokattu kaupungeista
saatujen tietojen mukaan..
Ennusteiden suoriteosuuden pohjana käytetään tielaitoksen
perusennustetta päivityksineen. Viimeisin päivitys on
vuodelta 2013. Sen mukaan yleisten teiden henkilöautojen
suorite kasvaa 26 % vuodesta 2013 vuoteen 2030 mennessä ja
ja 35 % vuoteen 2050 mennessä. Näin raju suoritteen kasvu on
usealla taholla todettu aivan liian suureksi ja on
odotettavissa, että tähän tulee muutos. LIISA järjestelmässä
katuliikenteen oletetaan kasvavan saman verran kuin yleisten
teiden liikenteen.
Päästöjen laskennan kannalta suorite on olennainen tekijä.
LIISA-mallin laskenta perustuu suoritteisiin ja niitä
vastaaviin päästökertoimiin. Siten suoritteen arviossa oleva
virhe aiheuttaa vastaavan virheen päästötuloksissa. LIISA-mallin
kaltainen päästöjen laskenta ei useimmissa maissa onnistu
sen vuoksi, että tiekohtaisia suoritetietoja ei ole
saatavissa. Tällöin mallissa suorite lasketaan ajoneuvon
keskimääräisten ajosuoritteiden kautta ja alueittaisessa
tarkastelussa epävarmuus kasvaa, koska alueella
rekisteröidyt autot eivät välttämättä aja samalla alueella.
|