|
Suomen
rautatieliikenteen päästöt ja energiankäyttö vuonna 2013 |
RAILI 2013 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HENKILÖLIIKENNE |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a](2 |
Sähköjunaliikenne(1 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,00 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
367 144 |
Dieseljunaliikenne |
16 |
6,6 |
138 |
2,7 |
0,61 |
0,14 |
0,038 |
9 999 |
3 166 |
3 747 |
|
Vaihtotyö/Dieselveturit |
0,49 |
0,23 |
3,5 |
0,087 |
0,0085 |
0,0024 |
0,00057 |
151 |
48 |
57 |
|
Lähiliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,00 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
94 885 |
HENKILÖLIIKENNE YHTEENSÄ |
16,8 |
6,8 |
142 |
2,8 |
0,61 |
0,14 |
0,039 |
10 151 |
3 214 |
3 804 |
462 029 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TAVARALIIKENNE |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköjunaliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
195 821 |
Dieseljunaliikenne |
188 |
81 |
1 470 |
28 |
3,5 |
1,0 |
0,24 |
61 905 |
19 603 |
23 199 |
|
Vaihtotyö/Dieselveturit |
59 |
28 |
423 |
10 |
1,0 |
0,29 |
0,069 |
18 159 |
5 750 |
6 805 |
|
TAVARALIIKENNE YHTEENSÄ |
247 |
108 |
1 893 |
39 |
4,5 |
1,3 |
0,30 |
80 064 |
25 353 |
30 004 |
195 821 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PELKÄT VETURIT |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköveturit |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
7 898 |
Dieselveturit |
5,3 |
2,5 |
44 |
0,75 |
0,10 |
0,028 |
0,0065 |
1 707 |
541 |
640 |
|
PELKÄT VETURIT YHTEENSÄ |
5,3 |
2,5 |
44 |
0,75 |
0,10 |
0,028 |
0,0065 |
1 707 |
541 |
640 |
7898,3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköjunaliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
665 748 |
Dieseljunaliikenne |
269 |
118 |
2 079 |
42 |
5,2 |
1,5 |
0,35 |
91 922 |
29 108 |
34 448 |
|
SÄHKÖ JA DIESEL YHTEENSÄ |
269 |
118 |
2 079 |
42 |
5,2 |
1,5 |
0,35 |
91 922 |
29 108 |
34 448 |
665 748 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1 Sähköjunaliikenteen käytönaikaiset päästöt ovat nolla |
(2 Sähköjunaliikenteen ajolangasta ottaman sähköenergian
määrä. Muuntaja-, rajajohto- ja
siirtohäviöiden osuus huomioitu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lähde: RAILI
2013 laskentajärjestelmä |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Päivitetty:
14.11.2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VTT, Kari
Mäkelä |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Email:
etunimi.sukunimi@vtt.fi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|